Hoe creëer je meer bewustwording voor het scheiden van afval? Hoe motiveer je inwoners om grondstoffen op de goede manier te scheiden? En hoe kun je inwoners laten ervaren dat afvalscheiding niet moeilijk of vervelend is, zodat het wordt omgezet tot herhaalgedrag? Juist, dan vraag je gewoon Klaas van Kruistum om dit allemaal voor je uit te zoeken.
Binnen de koepelcampagne ‘Terugwinnaars‘ bedachten we de campagne ‘Recyclen met Klaas’. In deze campagne gaat Klaas van Kruistum op ontdekkingsreis en zoekt uit wat er met ons afval gebeurt. Hij duikt in de wereld van PMD en roept enthousiaste ROVA-vloggers op om het recycle proces van huishoudelijke grondstofstromen (zoals pmd, papier en karton, glas en textiel) verder in kaart te brengen.
Een onderdeel van de campagne was de zoektocht naar een ROVA-vlogger. Tijdens deze zoektocht werden inwoners enthousiast gemaakt om het recycle proces van huishoudelijke grondstofstromen via een vlog in beeld te brengen. Uiteindelijk werden er vijf finalisten uitgekozen die kans maakten op de titel ROVA-vlogger. Na een spannende verkiezing kreeg Flinn van zes jaar de meeste stemmen. Hij mag zich nu officieel ROVA-vlogger noemen!
Naast de verkiezing voor ROVA-vlogger konden de inwoners meedoen aan een stickeractie. Duizenden mensen hebben stickervellen aangevraagd en massaal stickers geplakt op lege verpakkingen. De beplakte pmd-producten zijn via de afvalinzameling bij de sorteerder terechtgekomen. In zijn zoektocht naar een winnaar ging Klaas terug naar Attero. In de sorteerinstallatie vond hij de lege verpakking van Karola uit Staphorst. Klaas zocht haar op en verraste haar met de prijs.